w pustce powietrza
pomiędzy kamieniami milowymi
w pustyni mego miasta
ginie modlitewny puls drzewa
jeszcze tylko czternaście kroków
na granitowo śmiertelne wzniesienie
jeszcze w krajobrazie dłoni
zadrży kilka głazów kilka bloków skalnych
łzy milczą gdy opadają
i ziemia pod nimi płonie w ogniu
złoty ciężar snu kryje w sobie
ściśnięte wrogo pola nieznajome
a wiatr bezcielesny
całą obojętność daremnie wywyższając
kładzie głowę na brzegu blasku
raz jeszcze bez uprzedzenia myśl otwiera
TY JESTEŚ
pion i poziom
drzazga w niebo
drzazga w bok
ŻERTWIENNIK
Jerzy Binkowski
***
Mel Gibson, reżyser „Pasji”, w pierwszych kadrach filmu wprowadza postać Złego, który sączy do umysłu zalewającego się krwawym potem śmiertelnego lęku Jezusa, cyniczną a także ironiczną myśl: „NIKT NIE UDŹWIGNIE CIEŻARU GRZECHÓW ŚWIATA”. Tymi słowami reżyser odkrywa ideę filmu: walkę na śmierć i życie Zła z Dobrem; „Talija” – Baranek i Zły. Cierpienie Baranka nabiera w obrazach charakteru nadludzkiego i nieludzkiego cierpienia. Jezus trwa w wierze, że Dobro zwycięży Zło. Cierpienie w walce o MIŁOŚĆ ma sens. Miłość jest większa niż śmierć.
Myślę, że CZAS PASCHALNY sprzyja podjęciu decyzji o postawieniu wszystkiego na jedną kartę: przeżycie ulgi przebaczenia grzechów we własnej niesprawności moralnej.
Droga, przez którą prowadzi nas codzienne życie, jest skomplikowana i wymaga sprawności umysłu i sumienia. Niezgoda na zło: kłamstwa, złodziejstwo, oszustwa i morderstwa – niech trwa. Ludziom współczujmy, ale nie traćmy wiary w sens walki na śmierć i życie ze Złem.
Jerzy Binkowski
Jerzy Binkowski – Urodził się w 1949r. w Gdyni. Ukończył studia filozoficzno-psychologiczne w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Dyplomem reżyserskim ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie. Pracował głównie z młodzieżą – poradnictwo i teatr. Mieszka od 40 lat w Białymstoku. Należy do warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.